Salvans: “Aquí la gent té la llibertat de dir el que es troba a casa i els altres ho entenem”

Per Clara Ferrer Capó

Joaquim Salvans, el president de l'associació. Fotografia: Maria Vallvé
Joaquim Salvans, el president de l’associació. Fotografia: Maria Vallvé

Com va néixer l’associació?

L’octubre del 2007 en el Dia Mundial de la Salut Mental. Ens vàrem reunir a La Garriga una sèrie de famílies que tenien algun membre afectat per aquest tipus de problema i vàrem veure que podríem constituir-nos en un grup d’ajuda mútua. I així ho vàrem fer. El gener del 2008 posàrem en marxa aquest grup d’ajuda mútua. Després vàrem veure que l’associació anava creixent i que, per tant, era necessari legalitzar-la com a institució. Llavors, l’octubre del 2009 vàrem inaugurar l’associació El Far.

Per què El Far?

Molts components del grup d’ajuda mútua vàrem estar parlant de quin nom li posàvem. Varen sortir diverses propostes. Una senyora va dir “el far” perquè orienta, il·lumina… i ens va agradar aquest simbolisme.

Quina va ser la teva motivació per a formar El Far?

Tinc dues motivacions. Primerament vaig treballar en el camp de la salut mental, sóc infermer especialitzat en psiquiatria i vaig treballar en un centre de rehabilitació a Nous Barris de Barcelona. D’altra banda, tinc un familiar afectat d’un trastorn mental.

L’esquizofrènia és la malaltia que més pateixen els usuaris de l’associació?

Sí. També hi ha casos de Trastorn Bipolar, algun Trastorn Límit de la Personalitat… Però domina el diagnòstic d’esquizofrènia.

Quina és la teva tasca en El Far?

Com qualsevol president d’una associació, el que faig és coordinar una mica totes les activitats que es realitzen.

Qui proposa aquestes activitats?

La Junta.

Com s’estructura l’associació?

Tenim una junta en la qual hi ha un president, un secretari i uns vocals. Aquesta junta es reuneix almenys un cop cada mes. Llavors, fem un ordre del dia com qualsevol altre associació i parlem de tots els temes que es plantegen. A més a més, Nosaltres estem federats a la Federació Salut Mental de Catalunya, que aglutina una seixantena d’associacions de tot el territori català.

Què creu que pot aportar El Far als seus membres?

Bàsicament, que es trobin en un espai i, a partir d’allà, estableixin uns vincles. . És a dir, es tracta de normalitzar la situació d’aquestes persones i dels seus familiars.

Quines malalties mentals creu que estan més estigmatitzades?

La paraula esquizofrènia té connotacions molt negatives, com ara la violència. Jo també he tardat uns anys a poder dir que tenia un familiar amb un trastorn mental.

S’hauria de canviar la terminologia d’aquestes malalties?

No es pot canviar, és un diagnòstic. El que hem de canviar és el concepte que tenim les persones sobre aquests trastorns.

Quina ha estat l’evolució de El Far?

En realitat som poca gent. Costa molt a la gent apuntar-se a l’associació.

Per què?

Perquè si et poses a la parada de l’associació, el poble ja et reconeix, tant si ve la família com l’afectat. La gent està una mica reticent. Intentem anar rompent això, que es doni la cara.

Què diries per animar aquells que puguin necessitar el suport de l’associació per a què s’apuntin a El Far?

Tenim un local propi i que vinguin a informar-se de tot el que fem. Els grups d’ajuda mútua van molt bé també per a les famílies, perquè no pots parlar d’aquests temes amb qualsevol persona perquè no t’entendrà. En canvi, aquí la gent té la llibertat de dir el que es troba a casa perquè els altres ho podem entendre. Que no tinguin por, que hem de fer pinya i anar normalitzant aquestes situacions.

Quin és el perfil dels membres de la Junta?

Tots són familiars. A més a més, tenim una psicòloga a l’associació que treballa per a nosaltres tres o quatre vegades a la setmana. Això ens va molt bé perquè presentem situacions que ens trobem a casa i ella ens fa veure una mica si la postura que prenem és correcta o no.

Quines activitats es duen a terme?

Fem uns tallers on hi ha un monitor de plàstica especialitzat on només hi participen els usuaris, és a dir, les persones afectades. Llavors, quan no hi ha tallers, fem dos cops al mes el Grup d’Ajuda Mútua (GAM) per a familiars. Després, dos divendres al mes es fa un taller de cuina que dirigeix una mare d’un usuari i que és per als altres malalts. També s’organitzen altres activitats com sortides i excursions, com ara anar a Montserrat. Finalment, cada mes estem també a la Fira Alternativa en la qual hi participem amb una parada d’objectes que ens dona la gent per ajudar-nos i, així, a aconseguir diners per a poder fer totes aquestes activitats.

Video resum de l’entrevista, per Maria Vallvé: