Destruint els estigmes

Per Andrea Huguet

Les persones amb un trastorn mental diagnosticat no només han de patir les conseqüències de la seva malaltia, sinó també l’estigmatització social i els tòpics que envolten aquest tipus d’afectacions, que estan molt arrelats a la societat. Avui, doncs, volem explicar els mites que envolten la salut mental i destruir-los.

consejoUn estigma és una relació que es fa d’una persona o un col·lectiu amb una sèrie de característiques, normalment sobre el comportament, l’aparença física, etc. En relació a aquest terme, també existeixen els estereotips i els prejudicis, que van en la mateixa línia. Tots aquests comportaments i creences són errònies i només generalitzen, un fet molt perjudicial per als malalts. Moltes vegades, no viuen en pau i tranquil·lament per por al que la gent del seu voltant pugui dir d’ells.

Per combatre això i anar desfent aquests estigmes, Obertament ha fet un llistat dels aspectes que tothom ha de saber sobre la salut mental i que ens ajudaran a començar a destruir els murs que ens separen:

– El trastorn mental és habitual i normal.

– Els problemes de salut mental poden afectar tothom.

– Les persones amb problemes de salut mental també tenen èxit.

– Els problemes de salut mental es poden tractar.

– Les persones afectades poden ser felices.

– Les persones amb trastorn mental són víctimes d’estigma i discriminació.

Una de les coses que més sorprèn quan parlem dels estigmes dels malalts mentals és de quina manera es produeixen en els mitjans de comunicació, i és que a la part informativa de televisió, ràdio i premsa és on n’apareixen més. Això vol dir que una notícia que no hauria d’explicar les coses amb signes de discriminació, sí que ho fa. Això què vol dir? Que si la gent veu a la televisió que les malalties de salut mental provoquen comportaments perillosos, s’ho creurà.

8b72c3b6c1

Les notícies sobre salut mental interessen poc, i és que un estudi fet a la Comunitat de Madrid va determinar que només 1 de cada 1800 notícies estava dedicada al tema. Però a més a més, aquestes poques notícies porten estereotips a la motxilla: segons un estudi del Tercer Sector del 2013, un 51% de les vegades que els mitjans parlaven de salut mental, estava relacionada amb la violència. Però quins són exactament els estigmes i estereotips que promouen els mitjans de comunicació?

– Relacionen malaltia mental i violència.

– El trastorn mental com a motiu de burla.

– Ús despectiu de conceptes psiquiàtrics.

– Generalitzacions.

– Diagnòstic com a nom propi.

Algunes de les ‘perles’ que mostren aquests estigmes i que un informe de l’associació Obertament ha inclòs al seu informe anual són les següents:

“Si són un perill, que es quedin tancats en una presó o en un manicomi, però al carrer ni parlar-ne!”

Declaració personal, via mitjà de comunicació (TV)

“L’home anava armat i disfressat de capellà… sembla que tindria antecedents psiquiàtrics… i patia una crisi d’ansietat”

Informatiu, via mitjà de comunicació (Premsa)

“El metge militar de 56 anys que dilluns passat va matar a Cadis la seva filla de 12 anys i després es va suïcidar patia un trastorn mental”