Solidaritat per tots costats

Recull de documentals elaborat per Patricia Bazaga Martínez i Jennifer Ariza

Si no hi estem connectats d’alguna manera, potser no sentim a parlar massa sobre la salut mental. No obstant, a molts llocs es té molt en compte i hi ha propostes solidàries de molts tipus. Aquí te’n presentem algunes de les que hem trobat més interessants, però n’hi ha moltíssimes més. T’animes a conèixer-les?

Una fábrica con sentido

Des del Parc Natural de la Garrotxa (Girona) trobem un gran exemple d’integració sociolaboral de persones amb malalties mentals. La Granja de La Fageda compleix 30 anys demostrant que els malalts mentals poden millorar les seves condicions de vida envoltats de la natura. Asseguren que no estan a favor que es quedin oblidats als psiquiàtrics, ja que és “condemnar-los a l’oblit i al patiment”.

Capacitados

Carmen Machi, Jorge Lorenzo o David Bisbal, entre uns altres, perden la visió, la mobilitat o l’oïda per un dia. Posar-se en la pell de l’altre és l’objectiu d’aquesta sèrie de 13 episodis que serveix per entendre el món amb una perspectiva més justa, solidària i enriquidora.

Retrats

Després d’ingressar en diversos centres psiquiàtrics afectat d’esquizofrènia, en Lluís Gracia descobreix la pintura com una eina per enfrontar-se a la seva malaltia. Des d’aleshores col·labora amb diverses associacions per desenvolupar els seus propis tallers de pintura amb altres malalts i així compartir la seva experiència. Retrats segueix en un d’aquests tallers l’evolució personal i artística de nou d’aquests malalts.

Sueño igual que tú

Aquest documental ens presenta cinc històries carregades de valor, lluita i superació. Produit per la Fundació Pública Andalusa per a la Integració Social de les Persones amb Malaltia Mental amb el testimoniatge de cinc dels usuaris dels seus serveis.

Balls robats

Poques vegades es dóna la paraula a les persones que han d’afrontar un problema de salut mental. Això és el que fa “Balls robats”. Deixar que parlin amb veu pròpia i que ens expliquin com senten i com viuen l’itinerari gairebé universal pel qual passa una persona que ha de conviure amb una problemàtica d’aquest tipus, sigui quina sigui la patologia.

Desconectados

Documental de Manuel Gómez Pereira, que mostra el dia a dia de set malalts mentals greus. El rodatge es va fer principalment a l’Hospital San Agustín d’Avilés (Astúries), on el 1999 es va incorporar un Tractament Assertiu Comunitari (TAC), és a dir, una teràpia basada en el seguiment intensiu i personalitzat de cada pacient. Es tracta d’un film que vol demostrar que és possible conviure socialment amb uns malalts que estan excessivament estigmatitzats.

fffff

Desde la locura

Coincidint amb el Dia Internacional de la Salut Mental, la 2 va emetre l’any 2009 diversos reportatges i documentals per sensibilitzar a la societat sobre els problemes psiquiàtrics. Un d’aquests programes va ser “Desde la locura”. Es tracta de cròniques que apropen a l’espectador a la vida quotidiana de dos grups de malalts mentals, de Barcelona i Plasencia. Els protagonistes volen que reivindicar una reforma psiquiàtrica per tal de que s’escolti a les víctimes que pateixen les malalties mentals.

jjj